Prao - Jämnstäldighet - Skoluppgift

Hopps ni hängde med på rubriken xD
Vi fick en uppgift i skolan om jämnställdighet på arbetsplatsen/platserna vi varit på.
Efterom jag inte har något annat att göra så skriver jag det här nu.

1. På vilken arbetsplats har du "jobbat"?
På ett ålderdomshem som heter Jennybo
2. Vad gör man?
Där "tar man hand om" gamla peroner, och på just denna avdelning (jennybo som det heter) så är dom flesta senila.
3. Vem äger/driver verksamheten/företaget?
Det är inget jag vet, men den första som jag pratade med när jag skulle "börja" där hette Helena, hon erkar "basa" över området.
4. Hur många anställda har det?
Dom har anställd nattpersonal och "dagpersonal". Men eftersom jag bara har varit där på dagen så vet jag bara hur många som varit där då. Inte för att jag har räknat eller så, men jag skulle kunna gissa omkring 5 personer. Fast alla är inte där samtidigt, det har varit ca 3 personer.
5. Männ/kvinnor?
Mestadels kvinnor. Jag har bara sett två män som jobbat där hittils.
6. Vilka arbetsuppgifter har du haft?
Jag har fått städa de gamlas lägenheterer, jag har pratat med dom gamla, sett på TV med dom, diskat, tvätta fönster baka mm.
7. Vad var mest positivt under PRAO:n? Motivera!
Alla är så trevliga! Dom tvingar inte till jobb, fast det är ju kanske lite fult att tacka nej när man är prao elev till ett jobb....
8. Kan du tänka dig att arbeta med detta i framtiden?
Nej, jag tror inte det. I så fall sommarobb. Och dessutom så är jag inte riktigt säker på om detta jobb ens existerar i framtiden, alltså just undersköterska. Dom ska ju "bort" nu.
9. Vilka olika yrken/utbildningar finns?
Jag tror man kan gå "vård och omsorg" eller läkarutbildningen. Det är ju mest undersköterskor som jobbar där.
10. Framtidsutsikter?
Jag förstår inte riktigt frågan men....
11. Hur var arbetsmiljön? (Fysiskt, tex lokaler, ljus, buller. Psykiskt tex kontakt med arbetskamrater, stämning stress)
Fysiskt: En ganska så liten avdelning med små lägenheter till de gamla, vissa delar. Ljuset fanns det ganska så mycket av. Inte mycket låtande alls! Väldigt lugnt ställe. Kan hända att man hör vaktmästarna borra på nedre våningen nån gång i veckan.
Psykiskt: Kontakten med arbetskamraten var ganska bra. Men man ser att vissa har "bättre kontakt" med varandra än andra. Stämningen är trevlig, lugn. Ingen stress alls! Alldeles lugnt.
12. Fanns skyddsombud?
Inget jag lade märkte till.
13. Vilka uppgifter har män/kvinnor? Råder jämnställdhet?
Alla har för mestadels samma sysslor. Ja, jag tycker det råder jämnställdhet. Oavsett om man är man eller kvinna på denna arbetsplats så får man göra samma sysslor, vilket är ganska bra!

Med tanke på att det finns många arbetsplatser där män och kvinnor får göra olika saker, även fast dom har gått samma utbildning. Det är ganska fånigt, rent ut sagt bedrövligt för att vara Sverige. Så var det förr i tiden, nu är nu. Om man går bakåt i tiden så var ju dom flesta kvinnor "hemmafruar", männen for på jobbet och tjänade pengar till familjen medans kvinnorna var hemma och städade, bakade och tog hand om barnen (om dom inte gick i skolan).
Jag menar, det finns ingen skillnad på män och kvinnor om man tänker på det innre. På det yttre finns det såklart skillnader men det har inte ens med det här att göra ;p



För att sammanfatta det hela så har det gått jätte bra för mig. Men vissa dagar har ju varit roligare/tråkigare än den andra, men det är sånt man "får står ut med", speciellt när man kommer dit som prao-elev. Men jag har i alla fall erbjudit mig att göra något och dom har vänligt givit mig sysslor xD Så jag hoppas att jag fått ett bra omdömme, det som ska skickas till SYV:en på skolan. (Tror jag)

//Sara


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
http://icons.mysitemyway.com/wp-content/gallery/flat-gray-floral-icons-social-media-logos/099026-flat-gray-floral-icon-social-media-logos-rss-circle.png